خورشید مهربانی

یا صاحب الامر والعصر والزمان عجل علی ظهورک و اشفعی لنا فی سکرات الموت و فی بیت القبر و فی یوم القیامه و فی الجنه

خورشید مهربانی

یا صاحب الامر والعصر والزمان عجل علی ظهورک و اشفعی لنا فی سکرات الموت و فی بیت القبر و فی یوم القیامه و فی الجنه

آخرین نظرات

شرح دعای روز ششم مـاه مبارک رمضان

سه شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۲۸ ب.ظ

ای خدا مرا در این روز بواسطه ارتکاب عصیانت خوار مساز و به ضرب تازیانه قهرت کیفر مکن و از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمتهای تو به خلق ای منتهای آرزوی مشتاقان.

متن:

اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیتِک وَ لاَ تَضْرِبْنِی بِسِیاطِ نَقِمَتِک وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِک بِمَنِّک وَ أَیادِیک یا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِین [1]

ترجمه:

 ای خدا مرا در این روز بواسطه ارتکاب عصیانت خوار مساز و به ضرب تازیانه قهرت کیفر مکن و از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمتهای تو به خلق ای منتهای آرزوی مشتاقان.

اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیتِک

خدایا من را بخاطر تعرض به گناهان خوار نکن؛ گناه انسان را خوار می کند؛ اما تقوی انسان را عزیز می کند اما گناه انسان را ذلیل می کند هرچند تحصیلات عالیه داشته باشی؛ مال و مکنت آنچنانه داشته باشی ولی خوار هستی؛ اما اگر بندگی کنی خدا محبتت را به دل دیگران می اندازد.

تقوی محبت می آورد:

« إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا » [2]

مردم شیخ محمد حسین زاهد را دوست داشتند؛ چرا؟ چون اهل تقوی بود

توصیه

وقتی به قبرستان ابن بابویه میروید حتما به زیارت سه قبر بروید؛ شیخ صدوق؛ شیخ محمد زاهد؛ شیخ رجب علی خیاط؛ شیخ محمد حسین زاهد زندگی ساده ای داشت خیلی ها با اینکه ایشان را ندیده اید ولی محبت او در دل دارند و این ها همه بخاطر تقوی هست.

نمونه دیگر از صالحین:

مرحوم شیخ محمد تقی بافقی؛ ایشان طوری بود که وقتی نگاهت به ایشان می افتاد یاد خدا می کردی؛ روزی خدمت ایشان بودیم و توصیه ای کرد؛ آن هم چه توصیه ای ایشان فرمود: «رفقا؛ بیاید از امروز باور کنیم که یک خدایی داریم » و همه منقلب شدیم اگر انسان باور کند که خدایی دارد دیگر گناه نمی کند

وَ لاَ تَضْرِبْنِی بِسِیاطِ نَقِمَتِک

خدایا مرا با تازیانه عذابت مزن؛ این سیل ها و زلزله هایی که گاهی اتفاق می افتند، این ها تازیانه های عذاب اند؛

جمله ذرات زمین و آسمان    لشکر حقند گاه امتحان [3]

این سیل و زلزله ها و...لشکر خدا هستند؛ چرا می گوئید؛ قهر طبیعت؟! کسی که توجه داشته باشد می فهمد که این امور عذاب است اگر این مسائل حوادث طبیعی هست پس چرا در زلزله بم مسجد جامع بم از بین نرفت؟! چرا در زلزله بم یک طلبه و روحانی زیر آوار نرفت؟! این ها عذاب هست و بدانیم که آسمان و زمین لشکر حق هستند. حشرات و حیوانات هم لشکر خدا هستند اینکه می بینید ملخ ها به جایی هجوم می برند و... این ها به امر خدا حمله کرده اند و اینها لشکریان خداوند هستند.

چند سال پیش قرار بود در تهران هم عذاب بیاید؛ ولی امام حسین ( علیه السلام ) شفاعت کردند و عذاب رفع شد! و این به برکت بیرق ها و عزاداری هایی بود که مردم برای امام حسین ( علیه السلام) بر پا می کرد

این را هم بدانیم که ایران بهترین کشور در جهان است؛ مملکتی که رهبر آن شیعه باشد؛ رییس جمهور آن شیعه باشد؛ رییس مجلس آن شیعه باشد؛ و تمامی سران آن شیعه باشند فقط ایران است. و این ها بخاطر دعای پیامبر است؛ هنگامی که پیامبر برای امیر المومنین از مردم بیعت می گرفتند فرمودند: « اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ » [4] که هر که علی را یاری می کند یاری کن و هر که او را خوار می دارد خوار و ذلیلش کن.

کسانی که علی را بیست و پنج سال خانه نشین کردند الان خوار هستند؛ رهبر ایشان یکی مثل ملا عمر است؛ اما رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای باعث افتخار شیعه هست؛ انسان وقتی به ایشان نگاه می کند مسرور می شود و حض می برد. و به وجود ایشان افتخار کنید. لذا قدر ایران را بدانید؛ قدر رهبر را بدانید؛ قدر مراجع بزرگوار تقلید را بدانید.

وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِک

 خدایا از موجبات سخط و خشمت مرا دور بدار؛ در روایت وارد شده است که بعض گناهان خدا را به غضب می آورد آنگاه خدا قسم می خورد که به عزت و جلال خودم هرگز تو را نمی بخشم! ! با اینکه خدا ارحم الراحمین است [5]

خدا از من طلبه انتظار ندارد که به زن مردم نگاه کنیم؛ اینجا خدا به غضب می آید؛ خدا هفتاد گناه جاهل را می بخشد و هنوز یک گناه عالم را نبخشیده است و کار برای اهل علم سخت تر است « یغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ یغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ » [6]

بِمَنِّک وَ أَیادِیک

خدایا مرا از موجبات سخط و قهرت دور کن به حق احسان و نعمت هایی که به من داده ای

یا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِین

ای خدایی که منتهای رغبت مشتاقان هستی این دعا های من را مستجاب کن.

توصیه:

مردم هم باید بدانند که این حوادث زلزله و... بخاطرگناهان است و در شهر بم که آن زلزله آنچنانه اتفاق افتاد به من گفته اند که؛ همان شب یک گناه عجیبی در آنجا بوده است! !! و باید با مردم مصاحبه کنند که آن شب چه چیزی بوده که آن عذاب آمده ولی رسانه ها این مطالب را نمی گویند! !

خداوند تبارک و تعالی به شعیب پیامبر فرمود: می خواهم صد هزار تن از قوم تو را عذاب کنم؛ چهل هزار تا از بدان؛ شصت هزار تن از خوبان؟! !

حضرت سوال کردند: چرا و علت آن چیست؟ چرا خوبان هم باید عذاب شوند؟!خطاب رسید: برای اینکه خوبان نهی از منکر نمی کردند ؛ از گناه بدان ناراحت نبودند [7]

اینکه میگویند خشک و تر با هم می سوزند غلط است، چوب تر که نمی سوزد؛ اگر می سوزد بخاطر این است که آن چوب تر هم در اثر رفت و آمد با بدان به مرور خشک شده است لذا عذاب او را هم می گیرد.

تویی که نماز خوان هستی نباید به مجالس عروسی گناه بروی؛ چرا رفته ای؟! حتی اگر در مجلس فاتحه؛ مداح غنا می خواند باید از مجلس خارج شد.

پی نوشت ها:

[1] - إقبال‏الأعمال ص : 130

اللهم لا تخذلنی فیه [فی هذا الیوم‏] بتعرض معصیتک [معاصیک‏] و لا تضربنی [فیه‏] بسیاط [و أعذنی فیه من سیاط] نقمتک و مهاویک و زحزحنی [و ازجرنی‏] فیه من [عن‏] موجبات سخطک بمنک و أیادیک یا منتهى رغبة الراغبین [برحمتک یا أرحم الراحمین‏]

[2] - سوره مبارکه مریم ؛ آیه  96

إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا

ترجمه : کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند، به زودى [خداى‏] رحمان براى آنان محبتى [در دلها] قرار مى‏دهد.

[3] - مثنوی معنوی ؛ جلال الدین محمد بلخی .

[4] -  بحارالأنوار ج : 21 ص : 387

[5] - از این قبیل روایات فراوان است که برای نمونه به یک نمونه اشاره می شود :                       

 خدا تعالى فرموده بعزت و جلالم سوگند و بمقام والایم که در تو]بهشت[ وارد نشود: دائم الخمر، و نه اصرار دار بر ربا، و نه سخن‏چین و نه دیوث که غیرت ندارد و در خانه‏اش انجمن هرزگى بر پا شود، و نه آنکه نزد سلطان از مردم بد گوید تا آنها را نابود سازد، و نه گورکن کفن دارد و نه آنکه ختار است یعنى بر پیمان خود نپاید « منبع: آداب و سنن-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ص: 227»

[6] - کافی ج : 1 ص : 47

 عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْمِنْقَرِیِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ یَا حَفْصُ یُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ یُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ

[7] - الحیاة با ترجمه احمد آرام، ج‏1، ص: 414

 الامام الباقر «ع»: أوحى اللَّه الى شعیب النّبی «ع»: إنّی معذّب من قومک مائة ألف، اربعین ألفا من شرارهم و ستّین ألفا من خیارهم. فقال: یا ربّ! هؤلاء الأشرار، فما بال الاخیار! فأوحى اللَّه عزّ و جلّ الیه: «داهنوا أهل المعاصی و لم یغضبوا لغضبی».

امام باقر «ع»: خدا به شعیب پیغمبر «ع» وحى کرد که «صد هزار تن از قوم تو را عذاب خواهم کرد، چهل هزار از بدان، و شصت هزار از نیکان». شعیب گفت: پروردگارا! اشرار درست، اخیار چرا؟ خداى بزرگ به او وحى کرد: «چون با اهل معاصى سازگارى کردند و براى خشم من خشم نگرفتند».

  • مریم راستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی